Sådan får du en god nattesøvn

Vigtig med god nattesøvn

Der er ingen tvivl om, at det er vigtigt at få en god nattesøvn – hver nat. Hvis man får en god nattesøvn, får man en rar følelse af at man vågner frisk og veludhvilet, og har masser af energi til at takle dagens udfordringer. Men er man træt og uoplagt, får man ikke udrettet så meget i løbet af dagen. Desuden kan det også være usundt, hvis man får dårlig søvn regelmæssigt. Det kan også føre til stress blandt andet. God nattesøvn er derfor vigtigt, hvis man vil have et godt helbred. Heldigvis finder der løsninger til, hvad man selv kan gøre for at få en god nattesøvn.

Hvordan får man god nattesøvn?

Som udgangspunkt er det en god ide at sørge for, at man har en god seng at sove i. En god seng er det første skridt på vejen til at få en god nattesøvn. Det er også vigtigt at man har god madres til sengen. Der findes forskellige madresser til de forskellige senge. Hvis man ikke ved, hvilken madres man skal have til sin seng, kan man spørge den lokale butik, hvor man har købt sin seng. Du også kan læse mere om senge her: www.senge.dk.

Det næste skridt er at få sovet nok. Et voksent menneske har i gennemsnit brug for 7-8 timers søvn hver nat. Hvis man skal tidligt op hver dag, er det derfor en god ide at gå tidligt i seng, så man kan være sikker på at få de 7-8 timers søvn, som der anbefales. Det er også en god ide at stå op på samme tidspunkt hver dag, så man får en rutine. Ved at man står op samme tidspunkt hver dag og får denne rutine, får man skabt en regelmæssighed i søvnrytmen.
Det anbefales også at undgå koffeinholdige drikke. Koffein giver os mere energi. Koffein findes i kaffe, te og sodavand. Koffeinen har en halveringstid på 3 – 7 timer, derfor anbefales det, at man ikke drikker koffeinholdige drikker efter kl. 14. Læs mere her om hvordan du kan få en bedre nattesøvn.

Forfatter: Julie

Del dette indlæg på